Кратка история на паркета като изкуство

Едва ли някой от клиентите ни се е замислял откъде тръгва идеята за дървени подови настилки. Ние, посветилите професията си на паркета, неизбежно решаваме да потърсим корените на това наше любимо изкуство, както го наричаме в „Паркетсенс”. Ето защо в следващите редове ще ви върнем назад във времето и ще потърсим откъде идва и как се е променяло през вековете.

Историята на дървените подови настилки, както при много други човешки дейности, може да бъде потърсена в дълбока древност. Според някои източници още преди близо 5 хиляди години в Древен Египет са се използвали изрисувани дървени подове. Сходни твърдения има за китайската, персийската и други цивилизации. Макар да ви върнахме много назад във времето, паркет, подобен на този, използван и в наши дни, се появява едва в началото на XVII век във Франция. Два-три века преди това в някои домакинства се поставят дървени дъски, които не са специално обработени. За рождена година на паркета се приема 1684-та, когато мраморната подовата настилка във Версайския дворец е заменена от дървена, изработена от множество внимателно скрепени елементи, оформяща изящни художествени форми.

Реализацията на идеята на дизайнерите на Луи XIV носи името „паркет де Версай”, откъдето идва и произходът на думата. Смята се, че значението й е „малък парк” и произлиза от наименованието на мястото за аудиенции в двореца, на което за пръв път е поставена тази настилка. Паркетът замества широко използваните преди това мраморни плочи и най-напред с него се облицова подиумът, на който са разположени троновете на владетелите. Започнала пътя си от двора на френското кралско семейство, новата подова настилка постепенно навлиза в домовете на останалата аристокрация и в тези на по-заможните членове на обществото. Трябва задължително да отбележим, че общите тенденции в изкуството, изразени от съответните художествени стилове през епохата (рококо, барок), в която възниква и се развива паркетът, го повлияват пряко. Съвсем скоро изкуството на паркета излиза извън рамките на Франция. Една от страните, в които се разгръща най-мащабно е Русия.

Липсата на технология, която да снижи цената му, е причината няколко века наред паркетът да е недостъпен за обикновените граждани. Едва в края на XIX и в началото на XX век процесът по изрязването на дървените плочи се механизира и се появяват опростени видове паркет, които бързо навлизат най-напред в обществени институции от различен характер, а след това и в домакинствата. Разбира се, скоро се появяват и подови настилки, които се опитват да имитират паркет. Тенденцията е за опростяване, поевтиняване и масовизиране на пода от дърво и неговите имитации. Така от изкуство паркетът се превръща в част от ежедневието.

През последните няколко десетилетия обаче сме свидетели на възраждане на интереса към художествените паркети с помощта на съвременните технологии. Появяват се все повече ценители на това „възкръснало” изкуство. Сред тях сме, разбира се и ние от „Паркетсенс”. Щастливи сме, че имаме възможността да скъсим разстоянието между вас и едни от най-добрите световни производители на художествен паркет, така че да усетите магията на това вечно изкуство. Въпреки че голяма част от процесите по производството му са механизирани, творческата работа върху него, е останала непроменена. Не се е променил съществено и монтажът на паркет, който сам по себе си също е изкуство, пресъздаващо художествената идея на автора. Вярваме, че този втори ренесанс на паркетното изкуство ще продължи и се радваме, че сме част от него в нашата страна.